Netrukus prasidėsiančiame festivalyje „Muzikos ruduo“ – XX a. lietuvių kūrybos „lūžis“

Spalio 7 dieną prasideda vienas seniausių šalyje šiuolaikinės lietuvių muzikos festivalis „Muzikos ruduo“. Šiais metais koncertai kvies dėmesį atkreipti į praeito amžiaus 8-9 dešimtmetyje debiutavusius kompozitorius ir jų kūrybą. „Lūžis“ – tokia festivalio tema, atspindinti šio laikmečio ne tik muzikos, bet ir visuomenės procesus.

Energetikos ir technikos muziejuje, Vilniuje, vėl reziduosiantis „Muzikos ruduo“ klausytojams per dvi savaites pasiūlys net 8 įsimintinus renginius. Juose – ryškiausi lietuvių kompozitorių opusai, iki šiol dar neatliktos kompozicijos ir specialiai sukurtos premjeros.

Kaip teigia festivalio vadovas Robertas Bliškevičius, šių metų tema „lūžis“ skirta susikoncentruoti į svarbaus mūsų istorijos laikotarpio metu debiutavusius kompozitorius. „8 dešimtmečio pabaigoje ir 9-ąjį dešimtmetį į lietuvių šiuolaikinės muzikos sceną įžengė nauja kompozitorių karta, turėjusi savitą požiūrį į kūrybą, naudojusi naujas raiškos priemones. Muzikologai išskiria dvi jų grupes: vadinamieji „naujieji romantikai“ ir „mašinistai“. Nors terminai ne visai tiksliai apibūdina šių kompozitorių kūrybą bei pačių autorių yra ne itin mėgiami, tačiau tai, sakykime, yra orientyras, atskleidžiantis tam tikrą kryptį“, – paaiškina R. Bliškevičius.

Didžiųjų politinių, socialinių ir vertybinių lūžių fone, šių kompozitorių muzika tyrinėjo naujas formas, raiškos priemones ar net santykį su klausytoju, arba atvirkščiai: derindami modernumą ir tradicijas, atsigręžė į (neo)romantinį ar (neo)klasikinį garso skambesį. Vieni artėjo link eksperimentinių, struktūrinių ar matematinių kūrybos metodų, kiti – link poetiškumo. Šiandien šie kūrėjai – ryškiausi lietuvių muzikos vardai, nacionalinių ir vyriausybės premijų laureatai, aktyvūs ne tik muzikinio, bet ir visuomeninio gyvenimo dalyviai.

Festivalis „Muzikos ruduo“ prasidės nuo visada ausiai malonių Šv. Kristoforo orkestro, diriguojamo maestro Modesto Barkausko, muzikos garsų. Ketvirtadienį, spalio 7 d., koncerte „Naujoji romantika“ festivalis kviečia susipažinti su literatūrinių ar lyrinių inspiracijų vedinais kūriniais. Klausytojai išgirs Algirdo Martinaičio, Mindaugo Urbaičio, šviesios atminties kompozitorių Fausto Latėno ir Vidmanto Bartulio kūrinius. Koncerte nuskambės ir speciali Nomedos Valančiūtės kūrinio „Lyrika“ premjera.

Viso festivalio metu Jono Meko vizualiųjų menų centras muziejuje pristatys parodą, skirtą Fluxus judėjimo 60 metų paminėjimui. Penktadienį, spalio 8-ąją, parodą papildys performatyvus muzikinis pokalbis „Analoginiai FLUXUS avatarai“. Kompozitoriai Gintaras Sodeika ir Šarūnas Nakas kalbėsis, skambant gitaristo Juozo Milašiaus impovizacijoms.

Kasmet festivalis įtraukia ir jaunuosius atlikėjus – LMTA Šiuolaikinės muzikos atlikimo programos studentų ansamblį. Jie spalio 9 d., šeštadienį, atliks Vykinto Baltako sudarytą koncerto „Kiti mechanizmai“ programą. Išgirsite kompozitorius, savo kūrybą grindžiančius struktūriniais bei matematiniais metodais, pasižyminčiais itin tvirtai suregztomis kūrinių koncepcijomis ar eksperimentiniu požiūriu į garsą.

„Muzikos ruduo“ visą laiką ieško naujų bei įtraukiančių formų pristatyti lietuvių autorių muziką. Spalio 13 d., trečiadienį, festivalis pakvies į renginį „Čiauškančios mašinos“. Jo metu vyks 1989 metais režisierės R. Stadalnikaitės sukurto muzikinio filmo peržiūra, brolių Motiejaus ir Mykolo Bazarų koncertas bei Roberto Kundroto moderuojamas pokalbis su filme ir gyvai skambančių kūrinių autoriais.

Spalio 14 d., ketvirtadienį, Vokalinio meno tinklas klausytojams pristatys net septynių kompozitorių kūrinius balsams. Koncerte „Balso dienoraštis“ pinsis poetiška muzika su eksperimentais, minimalistinė lyrika su struktūriniais konceptais – itin platus lietuvių vokalinės muzikos spektras.

Tradiciškai programą „Muzikos rudenyje“ pristato ir styginių kvartetas „Chordos“. Šį kartą, penktadienį, spalio 15 d., koncerte „Kvartetas mirė? Tegyvuoja kvarteta!“ skambės Onutės Narbutaitės, Ričardo Kabelio, Ryčio Mažulio ir kitų autorių kompozicijos. Kai kurios jų – nors sukurtos dar praeitame šimtmetyje, viešai nuskambės pirmąjį kartą.

Festivalį spalio 16-ąją, šeštadienį, užbaigs Valstybinio pučiamųjų instrumentų orkestro „Trimitas“ pristatomas įspūdingas audiovizualinis kūrinys – kompozitoriaus Algirdo Martinaičio specialiai sukurta cinematorija „Cali-Gari“, kurią papildys Leono Somovo elektronika. Šis projektas – naujas eksperimentas, jungiantis orkestrinį muzikavimą, kiną, akademinę ir populiariąją, akustinę ir elektroakustinę muziką. Šia forma pristatomas naujas muzikinis takelis ir sceninis vyksmas vienam reikšmingiausių vokiškojo ekspresionizmo nebylaus kino klasikos filmui „Daktaro Kaligario kabinetas“.

„Festivalis, išskirtinai pristatydamas tik lietuvių kompozitorių kūrinius, kartu ieško ir aktualumo bei vykdo edukacinę misiją. Šių metų programa – puiki proga ne tik pažvelgti į ryškų laikotarpį mūsų muzikos istorijoje. Kartu klausytojus kviečiame prisiminti arba atrasti, kokia atmosfera vyravo tuo metu, kokie kūrybiniai eksperimentai buvo užsimezgę, kokios sklandė muzikinės ir kitokios idėjos. Tada galėsime suprasti ir įvertinti, kaip šiuolaikinė muzika, pačių kompozitorių kūryba kito iki šių dienų. Sakyčiau, šių metų festivalį galime pavadinti svarbiu antropologiniu požiūriu“, – su šypsena sako „Muzikos rudens“ vadovas R. Bliškevičius.Festivalį oranizuoja viešoji įstaiga „Muzikos ruduo“, finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Bilietus platina „Bilietai.lt“.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *