Spalio 10-ąją, antradienį, prasideda vienas seniausių festivalių Lietuvoje – šiuolaikinei lietuvių muzikai skirtas „Muzikos ruduo“. Atidarymo koncerte įspūdingos akustikos erdvėje – Liepkalnio vandens saugykloje – skambės žodžio ir kalbos inspiruota programa, kurią parengė „LENsemble“.
Šių metų festivalio tema „Raiška–reikšmė“ klausytojams iš viso aštuoniuose renginiuose siūlo susipažinti su performatyvia lietuvių kompozitorių muzika. Pristatomuose kūriniuose performatyvumas – ir kaip raiškos būdas ar kūrinio forma, ir muziką papildančios medijos, kartais net galbūt savita bei dar neįvardyta žanrinė kryptis arba tiesiog kitoks nei įprasta santykis su publika.
V. Baltakas: „Tekstas tampa muzika, o muzika – performansu“
Pirmasis festivalio „Muzikos ruduo“ koncertas „Iš kalbos“, vyksiantis spalio 10 d., antradienį, 19 val. Liepkalnio vandens saugykloje, yra inspiruotas kalbos, žodžio ar teksto.
Vienus ryškiausių Lietuvos šiuolaikinės muzikos atlikėjų vienijantis kolektyvas „LENsemble“ programoje pristatys kompozitorių Algirdo Martinaičio, Alberto Navicko, Igno Krunglevičiaus bei Vykinto Baltako kūrinius. Taip pat skambės ansamblio improvizacija pagal garsųjį Sigito Gedos eilėraščio „Teisingojo žodžio malda. Sigito malda per šventą Bernardą“ skaitymą, vykusį 1991 metais „Poezijos pavasaryje“.
Kaip sako „LENsemble“ vadovas, kompozitorius ir dirigentas Vykintas Baltakas, koncerto programą vienija ir išeities tašku tampa, plačiąja prasme, tekstas ir kalba.
„Improvizacijoje pagal Sigitą Gedą – tai žodžiai, tampantys muzika. Martinaitis – muzika, tampanti žodžiais. Navicko kūrinyje – žodžiai, besijungiantys į melodiją, o Krunglevičiaus – žodžiai, virstantys ritmu. Mano kūrinyje žodžiai tampa balsų teatru. Taigi, kūriniuose tekstas tampa muzika, o muzika – performansu“, – pasakoja V. Baltakas.
Ne veltui tokiai programai pasirinkta ir išskirtinės akustikos erdvė. Liepkalnio vandens saugykla išsiskiria įspūdingu aidu, kuris neabejotinai prisidės prie nekasdienio potyrio ir dar labiau sustiprins muzikines kalbos interpretacijas.
„Raiška–Reikšmė“: skirtingos performatyvumo sampratos
Performatyvumui mūsų šalies kompozitorių muzikoje skirtame šių metų „Muzikos rudenyje“ iki šeštadienio, spalio 14-osios, bus galima išgirsti bei išvysti visą seriją kūrinių, kuriuose skirtingai atsiskleis festivalio tema.
Energetikos ir technikos muziejuje, kuriame jau ne pirmus metus reziduoja festivalis, trečiadienį „Twenty Fingers Duo“ pristatys audiovizualinį projektą „Performa“, tą patį vakarą kontraversiškasis duetas „IYE!“ – urbanistinį performansą „Half Life“. Ketvirtadienį jaunosios kartos kompozitorius Lukas Butkus pakvies į koncerto žanrą permąstantį kūrinį „Auto-da-fé“ Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje.
„Operomanija“ Vilniaus dailės akademijos Šachmatinėje salėje penktadienį pristatys Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansą „Navigacijos. Iš „Blogų orų“ serijos“. Toliau vakarą pratęs „Peržvalgos“ – Jono Meko vizualiųjų menų centre vyksiančios įvairių performatyvių kūrinių videoperžiūros ir pokalbiai.
Festivalio finalas „Raiška–“ suskambės Energetikos ir technikos muziejuje. Čia bus pristatytos Lietuvos kompozitorių sąjungos ir LRT Klasikos užsakytų performatyvių kūrinių premjeros. Jas atliks styginių kvartetas „Chordos“ ir Jungtinės Karalystės ansamblis „Apartment House“. Po koncerto organizatoriai pakvies į uždarymo vakarą „–Reikšmė“, kurio metu, skambant Kristupo Giko sukamoms plokštelėms, vyks pokalbiai su festivalio dalyviais bei kitais svečiais.
Dalis festivalio renginių yra nemokami, į kitus bilietus rasite ČIA.