Kotryna Lukšytė. Ar jau peržengėme ribą? Įspūdžiai iš festivalio „Muzikos ruduo“ koncerto „Ant ribos“

Festivalis „Muzikos ruduo“ turi tradiciją kalbėti aktualiomis temomis, kviesdamas jo dalyvius – kompozitorius, atlikėjus ir mus, klausytojus – pažvelgti į tai, kas svarbu, iš kūrybinio žiūros taško. Šių metų festivalio tema „Globalūs iššūkiai“ leido susitelkti į universalias, visus paliečiančias problemas.

Bendrame festivalio kontekste, spalio 10 d. koncerto „Ant ribos“ pavadinimą būtų galima interpretuoti skirtingai. Pavyzdžiui, ekologiniu atžvilgiu – kaip artėjimą prie negrįžtamos ribos, kuomet pasaulio jau nebegalėsime išsaugoti. Iš politinių įtampų perspektyvos – karinių konfliktų eskalavimą. Tačiau LENseble (Lietuvos ansamblių tinklo) parengtoje programoje pamatėme, kad jų žvilgsnis fokusavosi į technologijų tobulėjimą ir balansavimą tarp tikrovės ir virtualybės, tarp natūralaus ir dirbtinai sukurto, tarp gyvo ir skaitmeninio. Kūriniuose paliečiami skirtingi globalūs klausimai – aplinkosauginiai ir santykio su gamta („Foam Cycle“ ir „Žãlia“), skaitmeniškumo ir tikrovės („Neon Sea“ ir „Sinaida Kowalenko“), dirbtinio intelekto (AION).

Kūrinių autoriai – puikiai pažįstami šiuolaikinės muzikos scenoje ne tik kaip kompozitoriai, todėl nemažai dėmesio buvo skiriama muzikos išraiškos eksperimentams. Gregory Kharaneka yra saksofonininkas, aktyvus LENsemble atlikėjas; Vykintas Baltakas – meno vadovas ir dirigentas, jau keletą dešimtmečių aktyviai propaguojantis šiuolaikinės muzikos aktualias tendencijas tiek kūryboje, tiek veikloje; Augustė Dūdaitė – jauniausia kompozitorė, šiemet spėjusi pristatyti keletą kūrinių kameriniams ansambliams; Thomas Hummel geriau žinomas dėl savo mokslinės veiklos legendinėje SWR eksperimentinėje studijoje Freiberge. Kaip šių labai skirtingų kūrėjų perspektyvos derėjo vienoje programoje?