
Neretai šiuolaikinės muzikos ekosistema vadovaujasi tomis pačiomis taisyklėmis, kurios galioja bet kurioje vartotojiškos visuomenės atšakoje, – skubiai pagaminti, skubiai suvartoti, skubiai suvirškinti ir skubiai pradėti šį ciklą iš naujo, tik kaskart vis kitaip (šiek tiek, bet ne per daug, kad būtų išlaikoma kismo iliuzija). Panaši lemtis ištinka ir muzikos kūrinį: jis užsakomas, sukuriamas, surepetuojamas per kelias – dvi, tris; jei pasiseka, ir keturias – repeticijas. Tuomet, blogiausiu atveju, jis atliekamas du kartus – pirmą ir paskutinį kartą. Laimei nusišypsojus, jis įgauna naują gyvenimą atlikėjo repertuare, retsykiais prisimenamas, kai atlikėjas neruošia keturių skirtingų naujų koncertinių programų vienu metu.
Dažniausiai klausytojas gali pajusti (galbūt pasąmoningai), kada jam pristatomas „konvejerio vaisius“, o kada – ilgalaikės atidos ir darbo rezultatas. Labai naivu ir utopiška būtų manyti, kad atlikėjas, kaip savo srities profesionalas, turi skirti visą savo įmanomą laiką ir energiją tik vienos programos ar kelių kūrinių paruošimui. Tai paprasčiausiai nebeįmanoma. Dėl to tie reti kartai, kai nauja programa atlikėjui reiškia ne tiek suplanuotą laiką eilinio kūrybinio sezono darbotvarkėje, kiek puoselėtą svajonę arba ilgai siektą tikslą, – jie tampa kažkuo ypatingi.
Tokiu apibūdinčiau spalio 11 d. Sapiegų rūmuose nuskambėjusį šiuolaikinės lietuvių muzikos festivalio „Muzikos ruduo“ koncertą „Hyphen“. Vakaro metu gerai Lietuvos publikai pažįstamas Loros Kmieliauskaitės (smuikas) ir Arno Kmieliausko (violončelė) duetas „Twenty Fingers Duo“ kartu su vienais ryškiausių jaunosios kartos šiuolaikinės muzikos atlikėjų iš Didžiosios Britanijos „GBSR Duo“ (Siwan Rhys – fortepijonas, George Barton – perkusija) pristatė dviejų itin skirtingų, bet vienas kitą papildančių kūrinių premjeras.
Tai lietuvių kompozitoriaus Juliaus Aglinsko ir savo kūrybine veikla vis labiau išsiskiriančio britų kompozitoriaus Lawrence‘o Dunno naujausi darbai, kurie buvo ruošiami dvi intensyvias savaites trukusios abiejų ansamblių inicijuotos rezidencijos „In Between Silence“ metu. Tai lėmė betarpį kūrybinį procesą, kurio rezultatas – itin meistriškai išpildyta, puikiai subalansuota ir klausytojų dėmesį balansuojanti koncertinė programa „Hyphen“.